کول چاه چیست ؟ تخمین هزینه خرید کول چاه

در این مقاله صفر تا صد کول چاه را توضیح داده ایم

  • کول چاه چیست؟
  • چه مدل‌هایی دارد؟
  • نحوه کول گذاری به چه صورتی است؟
  • چرا باید از کول سیمانی استفاده گردد؟
  • کدام سایز از کول چاه را خریداری کنیم؟
  • موارد استفاده از کول سیمانی کدام است؟
  • محاسبه تعداد کول سیمانی ؟

این ها تعدادی از سوال‌های پرتکرار روزانه مشتریان عزیز ما میباشد .

مشاوره رایگان 09121459864

کول چاه چیست؟

نکته اول تلفظ صحیح (کَوَل چاه) است، این نکته را یادآور می‌شویم در بعضی از استان‌ها مانند اصفهان به عنوان کوم چاه و بعضی از نقاط کشور عزیزمان ایران نیز به عنوان کپل چاه و نای چاه و یا دوس (دس) چاه و Cover نیز معرفی میگردد.

 اگر بخواهیم در یک جمله بگوییم کول چاه چیست ؟ باید بگوییم به سازه‌های بتنی یا سیمانی می‌گویند، که به جهت نگهداری دیواره دور چاه استفاده می‌گردد. مدل دیگری نیز دارد که برای جلوگیری از ریزش چاه کاربرد دارد هر چقدر کول گذاری را با دقت‌تر و به سقف نزدیک‌تر انجام دهیم احتمال ریزش سقف انباره چاه کمتر می‌گردد.

به اجرای کول چاه در داخل چاه در اصطلاح کول گذاری میگویند ، این اقدام سبب جلوگیری از ریزش چاه می‌گردد و در اصطلاح عمر ساختمان و عمر چاه را چندین برابر می‌نماید.کول چاه نیز قطعات سیمانی هستند که در مقابل هدایت آب در  چاه‌ها و یا انتقال آب بصورت استوانه‌ای یا عمودی استفاده می‌شود.

 

 

مشاوره رایگان 09121459864

کاربرد کول چاه چیست؟

مهم ترین کاربرد و استفاده از کول سیمانی به جهت عدم ریزش چاه و حفظ ایمنی و جلوگیری از تخریب چاه یا حتی ساختمان می‌باشد. از آنجایی که تعمیر چاه فاضلاب و یا کول گذاری مجدد هزینه‌های بسیار زیادی دارد پیشنهاد می‌گردد از کول های سیمانی مسلح با دو تسمه فلزی و یا میلگرد حرارتی که با عیار سیمان ۴۰۰ تولید شده‌اند استفاده گردد. بالا بردن کیفیت تولید تولید کول سیمانی سبب بالا رفتن  عمر چاه میگردد.

 

مجتمع تولیدی کول قائم مفتخر است که تمامی کول های سیمانی خود را به صورت مسلح و با عیار سیمان ۴۰۰ و با ماسه ۰۶ تولید نماید.

 

یکی دیگر از موارد استفاده از کول سیمانی در زیباسازی پروژه‌های ساختمانی و یا گل کاری سطح‌های شیبدار در کنار بزرگراه‌ها می‌باشد. همانگونه که ملاحظه نموده‌اید کول سیمانی در کنار بزرگراه‌ها بسیار استفاده می‌شود. منظم کردن سطح شیبدار و جلوگیری از ریزش خاک به داخل راه یکی از کاربردهای کول سیمانی میله ۷۰ می‌باشد .

مشاوره رایگان 09121459864

انواع کول سیمانی

کول چاه با توجه به شرایط مختلف کاربرد مختلف نیز دارد استفاده از تسمه‌های فلزی به جهت مقاوم سازی کول سیمانی سبب می‌شود اگر چاه ریزش کند شکل ظاهری کول به همان حالت اولیه باقی بماند در موارد سفارشی از دو میلگرد حرارتی در  سایزهای ۵ یا ۶ استفاده می‌گردد که نسبت به مدل تسمه‌ای تقریباً دو برابر قیمت دارد.

 به طور کلی کبل چاه را به مدل‌های زیر تقسیم بندی می‌کنند:

  1.  کول سیمانی میله ای (گرد)
  2.  کول سیمانی  انباری(بیضی کف تخت)
  3. کول سیمانی  دو تیکه میله ای 
  4. کول سیمانی  دوتیکه انباری
  5. کول سیمانی  تخم مرغی
  6. کول سیمانی پرانتزی یا ابرویی

 

مشاوره رایگان 09121459864

کول انباری چاه چیست؟

 این نوع از کول سیمانی که به شکل نان سنگک به جهت عدم ریزش سقف انباری چاه استفاده می‌شود؛ معمولاً مسلح شده با دو عدد تسمه فلزی و یا دو عدد میلگرد حرارتی می‌باشد. انباری چاه معمولاً  به صورت مخروطی بوده و چاه نیز بصورت چادری حفر می‌شود این موضوع سبب می‌شود در زمین‌هایی که احتمال ریزش خاک میباشد سقف چاه بیشترین مقاومت را داشته باشد.

برای کول گذاری ساختمان‌های کم واحد و مسکونی نیازی به استفاده از کول‌های مسلح شده با میلگرد حرارتی نمی‌باشد ، معمولاً به جهت حفر چاه انباری ابعاد انباری در سایز ۲متر ارتفاع و ۲ متر عرض حفر میگردد .و معمولاً از کول انباری ۹۰ تا ۱۴۰ استفاده میگردد و هر ۴ عدد کول ۲۵ سانتی یک متر طول کول گذاری را فراهم می‌نماید.

کول میله چاه چیست و در کجا کاربرد دارد؟

 همان گونه که در بالا نیز اشاره شد به جهت استوانه‌های حفر شده عمودی در داخل چاه از کول میله یا همان کول گرد استفاده می‌شود. دلیل اصلی استفاده از کول گرد عدم ریزش و یا پاشیده شدن آب به دیواره استوانه چاه می‌باشد، تا خاک را شل نکند و از ریزش چاه نیز جلوگیری کند. این نوع از کول‌های سیمانی که به کمک سیمان و ماسه تولید می‌شود مقاومت بسیار بالایی در جداره خود دارد و در ابعاد تقریبی کول میله ۶۰ تا کول میله ۱۵۰ تولید می‌شود.

کول چاه چیست؟
کول انباری چاه
کول چاه چیست؟
کول میله چاه
مشاوره رایگان 09121459864

روش ساخت کول چاه چیست؟

 براای ساخت کول‌های چاه، سیمان با ماسه ۰۶  مخلوط گردیده و تبدیل به بتنی با عیار ۴۰۰ می‌گردد. سپس در داخل قالب‌های مخصوص تولید کول ریخته میشود و در لابلای آن از دو تسمه فلزی نیز استفاده می‌گردد. قطر هر طرف نزدیک به ۵ سانتی‌متر می‌باشد و با توجه به فشار زیر دست کارگر بتن پرس شده در داخل قالب شکل می‌گیرد و سپس این قالب جدا شده و کول سیمانی تولید می‌گردد.

 تفاوت کول چاه تولید شده با تسمه فلزی و میلگرد چیست؟

استفاده از تسمه فلزی سبب می‌شود در صورت ترک خوردن یا شکستن کول های چاه شکل ظاهری و اولیه خود باقی بماند .

از میلگرد حرارتی در چاه‌هایی که ریزشی هستند و یا خاک ریزشی دارند مورد استفاده قرار میگیرد. و مقاوت چندین برابری دارد و معمولا در چاه ها یا مسیر های آب هایی که از داخل آن انسان رد میشود بیشتر استفاده میگررد

بطور کلی در شهر تهران و کرج از کول سیمانی با تسمه فلزی استفاده می‌شود زیرا خاک مناطق تهران و کرج ریزشی نیستند. 

قیمت کول چاه چقدر است؟

 محاسبه قیمت کول چاه بر اساس هر متر طول می‌باشد؛ هر چهار عدد کول سیمانی با ارتفاع ۲۵ سانتی‌متر یک متر طول کول گذاری را انجام می‌دهد. قیمت کول چاه از متری ۱۳۰ هزار تومان تا متری ۳۵۰ هزار تومان متغیر میباشد و بسته به نوع کول سیمانی و ابعاد آن و همچنین نحوه مسلح شدن آن متغیر می‌ باشد.

 

مشاوره رایگان 09121459864
قیمت کول چاه
کول چاه چیست

 کیفیت متریال استفاده شده در کول چاه چیست؟

 استفاده از سیمان تیپ ۲ و مخلوط شدن آن با ماسه ۰۶ و همچنین استفاده از میزان آب مناسب به جهت داشتن یک ملات خیس ، تاثیر مستقیم در کیفیت کول سیمانی دارد.

ابعاد کول چاه چیست؟

  • کول میله ای 70 الی 130
  • کول انباری 90 الی 120
  • کول تخم مرغی 120 الی 140
  • کول میله ای دو تیکه 70 الی 30
  • کول انباری دو تیکه 90

برای متراژ‌های بالای هزار متر آیا خرید قالب کول چاه مناسب است؟

خیر، نکته مهم به جهت تولید کول سیمانی داشتن یک زمین بزرگ به مساحت حداقل ۲۰۰۰ متر می‌باشد همچنین باید میکسر به جهت مخلوط کردن سیمان و ماسه بر سر پروژه باشد. استفاده از کارگرهای مجرب و همچنین داشتن یک آزمایشگاه بتن از الزامات یک کارگاه تولید کول سیمانی می‌باشد. قالب‌های کول چاه معمولاً فلزی بوده و هزینه تولید آن تقریباً از ۲۰ میلیون تومان به بالا می‌باشد. 

میانگین قیمت کبل  چاه چقدر است؟

کمترین میزان  قیمت کول چاه از متر ۱۳۰ هزار تومان تا بیشترین آن متر ۳۵۰ هزار تومان میباشد و میانگین قیمت کول در مدل‌های پرفروش تقریباً متری ۱۵۰ هزار تومان می‌باشد.

 نحوه ارسال کول چاه چگونه می‌باشد؟

هر خاور،از کول‌های سایز کوچک به عنوان مثال کول میله ۷۰ و یا کول میله ۶۰ و یا کول انباری ۹۰ بمتراژ ۲۰ متر یا ۸۰ عدد جابجا می‌نماید. به کول های سایز بزرگتر تقریباً ۱۳متر در هر خاور حمل و بارگیری میشود.

  1. تریلی
  2. نیسان
  3. خاور
  4. کامیون

برای تهران و کرج بهترین گزینه استفاده از خاور می‌باشد برای شهرستان‌ها نیز از کامیون تک و یا تریلی استفاده می‌شود.

 

آیا کول سیمانی ارسالی شکستگی یا ترک دارد؟

 

در پاسخ این سوال با افتخار باید بگوییم خیر تمامی کول‌های چاه ارسالی بدون شکستگی و در اسرع وقت در اختیار مشتریان عزیز قرار می‌گیرد و بدون هیچ شکستگی و یا ترک بر سرپروژه مشتریان عزیز تخلیه می‌گردد.

نحوه سفارش کول چاه چیست؟

شما می‌توانید با تماس با مدیریت فروش ما از آخرین قیمت کول سیمانی مطلع گردید. سپس با ارسال آدرس خود در کمتر از ۱۲ ساعت کول سیمانی مد نظر خود را دریافت کرده و در صورت رضایت بر سر پروژه خود تسویه فاکتور انجام می‌شود.

 

کول بتنی
جهت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 09121459864